Een dag meelopen bij groep 4/5

Op uitnodiging van juffrouw Marloes uit Arnhem heb ik een middag meegedaan met een groep 4/5. Deze middag stond een parcours op het programma bestaande uit 6 onderdelen, waarvan 3 programmeeronderdelen. De kinderen werden in kleinere groepjes verdeeld en kregen steeds 20 minuten per activiteit.

Ozobots in de klas
Ozobots in de klas

Programmeren
Kinderen gingen zowel aan de slag met ozobots, met het spel “Ko-de-kraker” op tablets en op computers kregen kinderen de mogelijkheid om één van de spellen van code.org te spelen. Hierbij gingen ze zelfstandig aan de slag met een minimale instructie om ze zoveel mogelijk zelf te laten ontdekken.

Leuk en leerzaam
Dit leverde een bijzonder leuke, leerzame en inspirerende middag op. Het enthousiasme van de kinderen werkt aanstekelijk en het over de schouders mee kijken en af en toe een helpende hand toesteken gaf ook nieuwe inzichten voor de ontwikkeling van het codevoorkids programmeerspel (momenteel in ontwikkeling). Onduidelijkheden zaten met name in de uitleg van de levels, niet geholpen door matige vertalingen en het kennisniveau wat voor soms verwacht wordt (hoeken meten in graden is niet iets wat kinderen van deze leeftijd beheersen).

Ozobots
Bij het stoeien met ozobots bleek met name uitleg nodig te zijn over het gebruik van de juiste lijndikte en het formaat van de kleurcodes. Hierdoor kwamen leuke ideeën soms niet helemaal uit de verf. Het gebruik geplastificeerde prints van de Nederlandstalige kleurcodekaarten van codevoorkids leken prima te werken, maar iets meer mondelingen uitleg vooraf zou goed zijn.